در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

 

چاپ استیکر و چاپ مش از جمله مهم‌ترین روش‌های چاپ برای انجام تبلیغات و برندسازی هستند. هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود می‌باشند که هر فردی باید پیش از انجام این روش‌های چاپی نسبت به آنها کاملاً مطلع باشد.  در این مطلب بررسی می‌کنیم که در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد. پس اگر شما هم می‌خواهید در این باره اطلاعات لازم را به دست آورید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

نکات مهم در چاپ استیکر

در ابتدا به سراغ نکات مهم چاپ استیکر می‌رویم. اطلاع از این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید چاپ استیکر با کیفیتی داشته باشید.

۱- انتخاب مواد و متریال چاپ

انتخاب مواد یکی از مهمترین مواردی است که باید در چاپ استیکر به آن توجه شود. اگر شما به نوع مواد مورد استفاده توجه نکنید ممکن است که از نتیجه استیکر چاپ شده راضی نباشید.

این موضوع باعث هدر رفتن وقت، انرژی و بودجه شما خواهد شد.  پس بهتر است که از همان ابتدا مواد مناسب برای چاپ استیکر را با توجه به نوع کاربرد و محل استفاده از استیکر مشخص کنید. رایج‌ترین موادی که برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت زیر است:

  • وینیل

یکی از رایج‌ترین موادی که برای چاپ استیکر از آن استفاده می‌شود، وینیل است. وینیل برای چاپ‌های بادوام و مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  زیرا این متریال در برابر نور خورشید، باران، آب و رطوبت مقاوم است. از مینیل برای چاپ‌های خارجی با دوام و مقاومت طولانی مدت استفاده می‌شود.

  • کاغذ

یکی دیگر از موادی که در این زمینه کاربرد گسترده‌ای دارد، کاغذ است. می‌توان انواع و اقسام استیکرهای کاغذی را در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی چاپ کرد. این استیکرها برای استفاده‌های کوتاه مدت مناسب هستند.

از آنجایی که چاپ استیکر کاغذی هزینه کمتری دارد معمولاً برای استفاده‌های داخلی مختلفی مثل بسته‌بندی و یا تبلیغات در بازه‌های زمانی کوتاه مدت از آن استفاده می‌گردد.

  • پلی استر

برای اینکه متوجه شویم که در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد به سراغ سومین ماده پر استفاده برای چاپ استیکر یعنی پلی استر می‌رویم.

پلی استر از جمله موادی است که برای ساخت استیکرهای با مقاومت بالا ساخته می‌شود. این ماده حتی در شرایط سخت محیطی نیز با دوام است. از این ماده برای  ساخت انواع استیکر مقاوم به مواد شیمیایی، رطوبت و حرارت استفاده می‌گردد.

۲- طراحی استیکر

 

طراحی استیکر یکی از موارد بسیار مهم در زمینه چاپ استیکر می‌باشد. در واقع طراحی استیکر باید به نحوی باشد که توجه مخاطب را جلب کرده و پیام و مفهوم خود را به طور شفاف به مخاطب برساند. نکاتی که در زمینه طراحی استیکر وجود دارد به صورت زیر است:

  • سادگی در طراحی

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود سادگی در طراحی می‌باشد. در واقع طراحی‌های پیچیده باعث می‌شوند که مخاطب گمراه شده و پیام اصلی را از استیکر چاپی دریافت نکند. به همین دلیل باید استیکر به نحوی طراحی شود که در عین سادگی پیام و مفهوم اصلی خود را به مخاطب انتقال دهد.

  • استفاده از لوگو و نام برند

دومین نکته قابل توجه، به کار بردن لوگو و نام برند در طراحی استیکر می‌باشد. بدین شکل برندسازی به بهترین نحو انجام شده و نام برند و شکل لوگوی آن در ذهن مخاطب حک خواهد شد.

  • استفاده از رنگ‌های مناسب

سومین نکته قابل توجه استفاده از رنگ‌های جذاب در زمینه طراحی استیکر است. در واقع چاپ استیکر باید از طریق رنگ‌های جذاب و قابل توجه انجام شود تا  نگاه مخاطب به سمت آن کشیده شود.

  • خوانایی متن

نکته بعدی خوانایی متن در چاپ استیکر است. هر متنی که برای چاپ انتخاب می‌شود باید کاملاً خوانا با فونت مناسب باشد.  سایز متن نیز باید متناسب با نوع متن و اندازه برچسب باشد تا فرد بتواند به راحتی آن را از فاصله دور یا نزدیک نیز بخواند.

۳- انتخاب نوع چاپ

برای اطلاع از اینکه در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد به سراغ انتخاب نوع چاپ می‌رویم. در واقع نوع چاپ باید با توجه به نیاز مشتری و در تعداد لازم انجام شود. دو نوع چاپ برای انجام این روش چاپی وجود دارد.

روش اول

اولین روش چاپ دیجیتال است که برای چاپ استیکر در تعداد پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ دیجیتال از نظر سرعت فوق العاده است و با هزینه مناسب، استیکرهای با کیفیتی را تولید می‌کند.

روش دوم

مورد بعدی چاپ افست است که برای تیراژ‌های بالا مناسب می‌باشد. این روش برای حجم انبوه استیکر، هزینه کمی داشته و چاپ را به صورت با کیفیت انجام می‌دهد.

۴- روکش لمینت استیکر

لمینت کردن استیکرها باعث افزایش دما و مقاومت آنها در برابر عوامل گوناگون می‌گردد. زمانی که شما استیکر را به صورت لمینت سفارش می‌دهید در برابر خط و خش، نور خورشید و رطوبت مقاومت بهتری خواهد داشت.

لمینت به دو صورت مات و براق اجرا می‌گردد. لمینت براق از نظر ظاهری شفاف و زنده است و باعث می‌شود که استیکر رنگ و روی تازه و شفافی پیدا کند. این در حالی است که لمینت مات از بازتاب نور جلوگیری می‌کند. انتخاب نوع لمینت بستگی به نوع نیاز و کاربرد استیکر دارد.

۵- آماده سازی سطح نصب

 سطحی که استیکر باید بر روی آن چسبانده شود باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد‌. به همین منظور باید پیش از اینکه می‌خواهید برچسب استیکر را به سطح بچسبانید، محل را با یک محلول تمیز کننده کاملاً تمیز کنید تا نتیجه دلخواه را از آن دریافت نمایید.

۶- برش استیکرها

یکی از مواردی که در زمینه چاپ استیکر بسیار اهمیت دارد نوع برش استیکر می‌باشد. در واقع برش استیکر باید متناسب با طرح آن اجرا شود تا زیبایی آن حفظ شده و سطح استیکر دچار آسیب نشود. دستگاه‌های برش مدرن می‌توانند در این زمینه کمک قابل توجهی داشته باشد.

۷- نحوه نگهداری

برای اینکه متوجه شوید که در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد بهتر است که شرایط نگهداری را مد نظر داشته باشید. استیکرهای چاپ شده باید در شرایط مطلوب نگهداری شوند تا طول عمر آنها افزایش پیدا کند.

بعضی از عوامل محیطی می‌توانند کیفیت چسبندگی استیکرها را کاهش دهند و شما می‌توانید با کنترل عوامل محیطی از استیکرها در بازه زمانی طولانی‌تری استفاده کنید.

نکات مهم در چاپ مش

همانطور که نکات مهم در زمینه چاپ استیکر را ارائه دادیم، اکنون به سراغ نکات مهمی که در زمینه چاپ مش وجود دارد می‌رویم. این نکات به شما کمک می‌کند که چاپ مش مطلوب و ایده آلی داشته باشید.

انتخاب بهترین مواد

چاپ مش بر روی وینیل مشبک صورت می‌گیرد. این ماده دارای سوراخ‌های ریزی است که باعث عبور نور و جریان هوا از سطح چاپ می‌شود. بدین شکل می‌توان از چاپ مش در فضاهای باز و روی شیشه‌ها استفاده کرد.

طراحی مش

طراحی چاپ مش یکی دیگر از مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. زیرا نوع طراحی باید به نحوی باشد که پیام اصلی را به راحتی به مخاطب انتقال دهد.  بهتر است که در این روش چاپ از تصاویر بزرگ و با کیفیت استفاده شود تا بتوان تصویر را از فاصله دور مشاهده کرد.

این موضوع کمک می‌کند تا بتوان از مش برای تبلیغات بیرونی نیز استفاده کرد.  برای اینکه طرح به خوبی دیده شود باید بین پوشش چاپ و فضاهای خالی تعادلی ایجاد گردد تا عبور نور به درستی صورت گیرد. علاوه بر این باید متن درج شده بر سطح چاپ مش  خوانا و کاملاً قابل فهم باشد.

 دقت چاپ

بسیاری از افراد می‌پرسند که در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد تا دقت در چاپ افزایش پیدا کند. در واقع هر اندازه که دقت در چاپ بالا باشد طرح و متن درج شده بر سطح آن به خوبی دیده خواهد شد.  در این راستا بهتر است که از دستگاه‌ها و جوهرهای با کیفیت استفاده شود.

 نصب چاپ مش

چاپ مش به دلیل نوع طراحی خاص و ماده‌ای که در ساخت آن استفاده شده است باید به درستی بر سطح نصب گردد. به همین منظور باید از ابزارهای مناسب برای نصب این چاپ استفاده گردد تا بدون ایجاد هیچگونه حباب بر روی سطح نصب گردد.

می‌توان از لمینت برای افزایش مقاومت چاپ مش استفاده کرد و سپس پس از نصب، از آن به درستی نگهداری نمود. برای افزایش دوام چاپ مش بهتر است که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت سطح چاپ تمیز شود. همچنین از ایجاد خراش بر سطح آن جلوگیری گردد.  بدین شکل ماندگاری طرح چاپ شده چند برابر خواهد شد.

 کلام پایانی

 در این مطلب بررسی کردیم که در چاپ استیکر و چاپ مش چه نکاتی را باید رعایت کرد. شما می‌توانید به کمک اطلاعات ارائه شده بهترین و جذاب‌ترین چاپ را در این زمینه داشته باشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. دریافت از مشاوره از این افراد به شما کمک می‌کند که بهترین روش را برای چاپ مورد نظر خود انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید سایر مطالب مندرج در سایت را مطالعه کنید.