با انواع کاغذ آشنا شوید؛ این قسمت: کاغذ گلاسه

با انواع کاغذ آشنا شوید؛ این قسمت: کاغذ گلاسه

در صنعت چاپ از کاغذهای مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام کاربردی مخصوص به خود دارند. درواقع هر کارخانه کاغذسازی به تولید نوع خاصی از کاغذ اختصاص دارد و این کاغذها با استفاده از مواد خام متفاوتی تولید می‌شوند. در صنعت چاپ ممکن است انواع کاغذها به جای یکدیگر استفاده شوند، اما برای موارد خاص بهتر است از کاغذ مناسب همان کار استفاده شود. برای مثال در چاپ تراکت تبلیغاتی می‌توان از کاغذ گلاسه یا کاغذ تحریر استفاده کرد، اما برای چاپ کاتالوگ بهتر است حتما از کاغذ گلاسه استفاده شود. کاغذ گلاسه باعث نمایش دقیق‌تر محصولات و بازتاب رنگ‌های طبیعی‌تر می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ نوع پرطرفداری از کاغذهای موجود در بازار یعنی گلاسه‌ها برویم و با مشخصات، ویژگی‌ها، کاربرد، مزایا و معایب آنها آشنا شویم.

کاغذ گلاسه چیست؟

کاغذ گلاسه یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع کاغذ است که با سطح صاف، هموار و استحکام زیاد خود طرفداران زیادی را در این زمینه پیدا کرده است. برای تولید خمیر این نوع کاغذ از نشاسته و پلاستیک استفاده می‌شود تا سطح صیقلی پیدا کند و باعث جذب یکنواخت جوهر و ایجاد خاصیت ضد آب در آن شود.

کاغذ گلاسه در دو نوع براق و مات تولید می‌شود که به‌صورت یک‌رو و دورو در بازار به فروش می‌رسد. این کاغذ دارای گرماژهای مختلف یعنی 90 تا 300 گرم است و بر اساس نظر افراد متخصص در این زمینه هرچه گرماژ بیشتر باشد، خروجی نهایی چاپ نیز بهتر خواهد بود. کارهای رنگی و خاص روی کاغذ گلاسه چاپ می‌شوند و با افزایش تعداد و مقدار رنگ‌ها، به گرماژ بیشتری نیاز خواهد بود.

کاغذ گلاسه چیست؟

بیشتر بخوانید: با انواع کاغذ آشنا شوید؛ این قسمت: کاغذ کالک

کاربرد کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه تنوع بسیار بالایی دارد و به دو دسته فتو براق که انعکاس آینه‌ای دارد و براق نرم که برای جلد مجلات مناسب‌تر است، تقسیم می‌شود. درواقع هدف اصلی استفاده از کاغذهای گلاسه، افزایش شدت رنگ و دقت چاپ است و هرکدام از این مدل‌ها برای عملکرد خاصی در نظر گرفته می‌شوند. تهیه پوستر، کاغذ خوشنویسی، کارت ویزیت، بوشور، کاتالوگ و… از کاربردهای اصلی این نوع کاغذ هستند.

در چاپ افست که تمرکز روی کیفیت زیاد چاپ است، کاغذ گلاسه بیشترین کاربرد را دارد. همچنین در چاپ دیجیتال هم که تمرکز روی سرعت است، می‌توان از این کاغذها استفاده کرد.

انواع کاغذ گلاسه

انواع کاغذ گلاسه موجود در بازار بر اساس ویژگی‌های مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. اولین دسته‌بندی بر اساس نحوه استفاده از آنهاست. این کاغذها به دو صورت یک‌رو و دورو تولید می‌شوند. مدل‌های یک‌رو بیشتر برای پوستر و کاغذ خوشنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌ و قیمتشان نیز ارزان‌تر است. در مقابل مدل‌های دورو برای صفحات داخلی مجلات، کارت‌های ویزیت، بروشورها و کاتالوگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرفی کاغذ گلاسه با گرماژهای مختلف را هم می‌توانید در بازار ببینید که هرکدام برای استفاده خاصی تولید شده‌اند. به زبان ساده‌تر گرماژ، جرم یک صفحه کاغذی در ابعاد یک متر در یک متر مربع است و با اعداد مختلفی نمایش داده می‌شود. در این میان می‌توانیم به گرماژ کاغذ 80، 90، 100، 118، 135، 148، 170، 200، 250، 280، 300 و 350 اشاره کنیم. هر نوع چاپی و هر محصولی نیاز به گرماژ مشخصی دارد؛ برای مثال چاپ کاتالوگ بیشتر با گرماژ 170 انجام می‌شود.

دسته‌بندی آخر برای این کاغذها بر اساس درخشندگی سطح‌شان است که به دو صورت مات و براق است. هرکدام از این دو نوع برای مصارف خاصی کاربرد دارند. کاغذ گلاسه براق بیشتر برای چاپ تصاویر تک‌رنگ و با کیفیت زیاد استفاده می‌شود و درخشندگی زیادش باعث می‌شود تا نظر بینندگان بیشتر جلب شود. از سوی دیگر  کاغذ گلاسه مات درخشش کمتری دارد و برای استفاده در محصولاتی که چندان خاص نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب کاغذ گلاسه در چاپ

این نوع کاغذ مزایا و معایب زیادی دارد. از جمله محاسن آن می‌توانیم به کیفیت زیاد چاپ و تاثیر مطلوبی که روی مخاطبان دارد، اشاره کنیم. همچنین کاغذ گلاسه، به هیچ وجه رنگ را به داخل بافت خود جذب نمی‌کند و جلوه طرح را به خوبی حفظ می‌کند. از طرفی رنگ‌ها در چاپ روی کاغذ گلاسه بیشتر به چشم می‌خورند.

در مقابل این کاغذها معایبی هم دارند که در این میان می‌توانیم به تاثیرپذیری‌شان نسبت به محیط اشاره کنیم؛ البته روش‌های چاپی وجود دارد که از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند. برای مثال برخی از شرکت‌های چابی از لمینت پس از چاپ روی این کاغذها استفاده می‌کنند. ایراد دیگری که می‌توانیم برای این کاغذها در نظر بگیریم، هزینه چاپ زیاد آنهاست که در تیراژهای بالا مقرون‌به‌صرفه نیست.

کاربرد کاغذ گلاسه

کاربرد کاغذ گلاسه در صنعت چاپ

همان‌طور که بیان کردیم، این نوع کاغذ برای چاپ تصاویر و عکس‌های باکیفیت و رنگی بیشتر استفاده می‌شود. این کاغذها را می‌توانید به میزان زیادی در مجلات، کتاب‌های عکس‌دار، روزنامه‌ها و کارت‌های ویزیت ببینید. مواد اولیه تولید آنها شامل نشاسته و پلاستیک است که از نشاسته برای هموار شدن و جذب جوهر و از پلاستیک برای ضدآب شدن آن استفاده می‌شود. البته این نوع کاغذ در مواقعی از خمیر چوب و الیاف بازیافتی هم تهیه می‌شود.

فرایند چاپ روی این نوع کاغذ با استفاده از چاپ دیجیتال یا چاپ افست انجام می‌شود که نوع دیجیتال سرعت بیشتری دارد؛ درحالی‌که چاپ افست کیفیت بهتری دارد. اما درنهایت خروجی هر دو به دلیل براق و شفاف بودن کاغذ، نسبت به دیگر کاغذهای این صنعت، باکیفیت‌تر خواهد بود.

استفاده از خدمات چاپ مدرن یاس

در این مطلب به‌طور کامل در مورد کاغذ گلاسه، کاربرد، مزایا و معایب آن صحبت کردیم. اکنون راحت‌تر می‌توانید در مورد انتخاب آن برای پروسه‌های چاپی خود تصمیم‌گیری کنید. اما عامل دیگری که روی کیفیت خروجی تاثیرگذار است، شرکت چاپی است که قرار است این پروسه را به عهده بگیرد. شما می‌توانید از خدمات چاپ مدرن یاس با بیش از 15 سال تجربه برای چاپ روی کاغذ گلاسه بهره ببرید. این شرکت قیمت‌های مناسب، کیفیت عالی و مشاوره قبل از سفارش را در اختیار شما قرار می‌دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن سفارشاتتان را ارسال می‌کند. شما می‌توانید با اطمینان از خدمات این شرکت استفاده کنید و سفارش خود را با کیفیتی ایده‌آل و به‌موقع تحویل بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *