با اصطلاحات چاپی آشنا شوید ؛ تفاوت مد رنگ cmyk و rgb

مد رنگ cmyk

 

رنگ‌ها در طراحی و چاپ اهمیت زیادی دارند. زیرا بخش مهمی از کیفیت و جذابیت طرح و تصویر چاپ شده بستگی به رنگ آن دارد. مد رنگ ها از سوی بسیاری از طراحان نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل بعضی از کارها پس از چاپ چندان قابل توجه نیستند. در چاپ بنر و چاپ لیوان نیز در نظر داشتن مد رنگ‌ها باعث چاپ خوش رنگ و جذاب می‌شود. در این مطلب به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

اهمیت توجه به مد رنگ ها

در صنعت طراحی و چاپ چیزی به عنوان مد رنگ وجود دارد. مد رنگ به دو صورت RGB و CMYK معرفی می‌گردد. این دو مد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. وقتی فردی می‌خواهد یک فایل را بدون چاپ کردن آن مورد استفاده قرار دهد بسیار متفاوت است با زمانی که بخواهد آن را چاپ کند. در اینجا بحث مد رنگ مطرح می‌شود. زیرا اگر مد رنگ توسط طراح برای چاپ در نظر گرفته نشده باشد پس از چاپ با مشکل تیرگی و کدر شدن رنگ‌ها روبرو خواهید شد.

این موضوع باعث کاهش کیفیت و استانداردهای کار طراحی و چاپ می‌شود. به همین دلیل افرادی که می‌خواهند چاپ حرفه‌ای داشته باشند؛ کار را به یک مرکز معتبر می‌سپارند تا مد رنگ را رعایت کند. بدین شکل دیگر نیاز به هیچ اصلاح و یا ویرایشی نیست. زیرا فایل‌ها به شکل و مدلی که شما دوست دارین و با رنگ‌های دقیق و جذاب چاپ می‌شوند.

برای مثال در پرینت اعم از پرینت رنگی و پرینت سیاه سفید مد رنگ تفاوت چندانی ندارد اما در چاپ بنر این تفاوت به چشم می آید.

معرفی و بررسی مد رنگ CMYK

گاهی در چاپ بنر ، چاپ لیوان و حتی چاپ بر روی کاغذ شاهد کدر شدن رنگ‌ها هستید. زیرا در فایل‌های طراحی شده این موارد از مد رنگ CMYK استفاده نشده است. این عبارت برگرفته از حروف چهار رنگ فیروزه‌ای CYAN، ارغوانی MGENTA، زرد YELLOW و سیاه BLACK  می‌باشد‌.

این مد رنگی مخصوص فایل‌های چاپی است. فرقی ندارد که چاپ برای چه موردی باشد. به طور کلی فایل‌هایی که از خروجی چاپی برخوردار می‌باشند بر اساس این مد رنگ طراحی می‌گردند. زمانی که از این مد رنگ استفاده شود دیگر فایل طراحی شده با نمونه چاپ شده تفاوت رنگی نخواهد داشت.

نکات مهم مد رنگ CMYK

  • نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش عکس، به صورت پیش فرض فایل را بر اساس RGB تنظیم و طراحی می‌کنند.
  • شما باید خودتان از زمان شروع کار، مد رنگ را روی حالت CMYK قرار دهید.
  • اگر بخواهید فایل را با مد رنگ RGB طراحی نموده و سپس آن را تبدیل به CMYK کنید؛ به سختی می‌توان بدون تغییر رنگ فایل مورد نظر را چاپ کرد.
  • طرح‌هایی که تنوع رنگی بالایی دارند برای تبدیل مد رنگ به CMYK مناسب نیستند.

معرفی و بررسی مد رنگ RGB

این مد رنگ با توجه به سه رنگ قرمز Red، سبز Green و آبی Blue نام‌گذاری شده است. از این رنگ در نمایشگرها استفاده می‌گردد. بر این اساس می‌توان گفت که وقتی نمی‌خواهید یک فایل را چاپ کنید پس می‌توانید آن را به صورت RGB طراحی کنید. پس قاعدتا برای چاپ بنر یا چاپ لیوان و مواردی از این قبیل نباید از مد رنگ RGB استفاده کرد.

سطح دقت RGB نسبت به CMYK پایین تر است. این مد رنگ  برای طراحی صفحات دیجیتال بدون چاپ انتخاب بسیار ایده‌آلی می‌باشد. به کمک این مد رنگ می‌توان به راحتی رنگ‌ها را تغییر داد و به نمونه دلخواه رسید. با وجود مزایای بسیار این مد رنگ بهتر است که برای چاپ از مد رنگ CMYK استفاده کنید.

مد رنگ rgb

تفاوت های اصلی RGB و CMYK

در بخش‌های قبلی و در ضمن معرفی این دو مد رنگ به معرفی برخی از تفاوت‌ها نیز پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم این تفاوت‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

  • کلیه مانیتورها و صفحات نمایشی از مد رنگ RGB یا رنگ‌های معروف قرمز، سبز و آبی استفاده می‌نمایند.
  • در نمایشگرها غلظت رنگ‌ها بین ۱ تا ۲۵۵ درجه قابلیت تغییر دارد.
  • در مد رنگ CMYK صد میلیون رنگ وجود دارد. پس قاعدتا باید تعداد رنگ‌های این مد بیشتر باشد اما در واقعیت اینطور نیست. بسیاری از رنگ‌هایی که در RGB وجود دارند در این مد رنگ نیستند.
  • بعضی از رنگ‌های موجود در بین صد میلیون رنگ CMYK تکراری هستند.
  • پرینتر نمی‌تواند تمام رنگ‌هایی که در مانیتور مشاهده می‌شود را به صورت چاپ لیوان یا چاپ بنر ارائه دهد. زیرا تکراری بودن رنگ‌ها از چاپ تمام این رنگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • از نظر درخشندگی و شفافیت رنگ‌ها باید گفت که مد رنگ RGB از درخشش بیشتری برخوردار می‌باشد.
  • زمانی که یک فایل با مد رنگ RGB چاپ شود، پرینتر قادر به چاپ رنگ‌های درخشان RGB نیست.
  • اگر مد رنگ RGB را به CMYK تبدیل نماییم از درخشش رنگ‌ها کاسته شده و در نتیجه رنگ‌ها کدرتر می‌باشد.

چگونه فایل چاپی باکیفیتی داشته باشیم؟

برای اینکه فایل چاپی شما از کیفیت بالا و قابل توجهی برخوردار باشد باید در ابتدای شروع طراحی مد رنگ به صورت CMYK در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که زیبایی یک فایل چاپی بستگی به رنگ‌های به کار رفته در آن دارد. پس همیشه برای کار طراحی از رنگ‌هایی استفاده کنید که با هم همخوانی داشته و پس از چاپ نیز زیبا و قابل توجه هستند.

انتخاب یک مجموعه چاپ معتبر به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ نگرانی به انتخاب طرح و نقش مورد نظر بپردازید. زیرا این مجموعه‌ها از افراد متخصص و کارشناسان مجرب تشکیل شده‌اند و به همین دلیل اجرای کار و چاپ آن به صورت تخصصی انجام می‌گیرد. یک مجموعه چاپ خوب به سلیقه و نظر مشتریان احترام می‌گذارد تا نتیجه رضایت‌بخش و مطلوب باشد.

کلام پایانی

در این مطلب مد رنگ را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون شما می‌توانید برای چاپ بنر ، چاپ کاغذ، چاپ لیوان و یا هر نوع چاپی از مد رنگ مناسب استفاده کنید. مد رنگ RGB برای فایل‌های غیرچاپی مناسب بوده و برای فایل‌های چاپی بهتر است از مد رنگ CMYK استفاده شود. در صورتی که برای طراحی و چاپ نیاز به مشاوره دارید پس با کارشناسان مجرب مجموعه ما در ارتباط باشید. بدین شکل می‌توانید با خیال آسوده به چاپ فایل مورد نظر خود بپردازید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12345