در صنعت چاپ، طراحی و چاپ لیبل از جایگاه ویژهای برخوردار است. در تبلیغات و صنایع بستهبندی از لیبلها به صورت گستردهای استفاده میگردد. این نوع چاپ از حساسیت بالایی برخوردار میباشد. به همین دلیل باید در ضمن اجرای مراحل چاپ، نکاتی در نظر گرفته شوند. در این مطلب به بررسی این نکات میپردازیم. اگر شما هم میخواهید طراحی لیبل را به بهترین نحو انجام دهید با ما همراه باشید.
چاپ لیبل چیست؟
لیبل به برچسبی گفته میشود که بر روی محصولات و کالاهای مختلف چسبانده میشود. این برچسبها نمایانگر اطلاعاتی همچون نام محصول، مواد تشکیلدهنده، قیمت، بارکد، تاریخ انقضا، دستورالعمل استفاده، اطلاعات تولیدکننده، موارد ایمنی، نحوه مصرف و مواردی از این قبیل میباشند. در واقع هدف از درج این لیبلها این است که اطلاعرسانیهای لازم به مصرفکننده انجام شود.
لیبلها انواع مختلفی دارند و هر کدام در سایز مشخصی تولیدمیشوند. تنوع سایز لیبلها باعث شده تا برای هر محصول، لیبل متناسب با آن طراحی گردد. لیبلها بسته به خلاقیت و صلاحدید طراح میتوانند دارای طراحی تبلیغاتی، برندینگ و تلفیق هنر باشند. طراحی لیبل باید توسط یک گرافیست حرفهای و کاملا متخصص انجام شود. زیرا اگر لیبل یک محصول به درستی طراحی نشده باشد، اعتبار یک برند را زیر سوال میبرد.
کاربرد لیبل
چاپ برچسب دارای کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون است. از این نوع چاپ در نساجی، خودرو، قطعهسازی، بیمارستان، صنایع آزمایشگاهی، لوازم خانگی، فرش، موکت، مواد غذایی و کافه و رستورانها نیز به طور گسترده استفاده میگردد. دلیل استفاده از لیبل شاید برای شما چندان ضروری به نظر نرسد اما لیبلها به دلایل زیر مورد استفاده قرار میگیرند:
۱- شناخت محصول
زمانی که یک کالا یا محصول دارای لیبل باشد شما میتوانید به ویژگیها و مشخصات آن پی ببرید. بدین شکل اطلاعات لازم در مورد آن را بدست آورده و میتوانید آسانتر محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. این کار رضایت پس از خرید محصول را افزایش میدهد.
۲- تبلیغ و برندسازی
لیبلها نقش مهمی در تبلیغ محصولات دارند. زمانی که طراحی و چاپ لیبل و تبلیغ از طریق آن به درستی انجام شده باشد؛ برندسازی به بهترین نحو نتیجه میدهد.
۳- اطلاع از تاریخهای مهم
بر روی هر محصول تاریخ ساخت و تولید آن درج میشود. علاوه بر این تاریخ انقضا در صورت مصرفی بودن کالا نیز بر روی لیبل چاپ میگردد. در بعضی از کالاها تاریخ گارانتی و مواردی از این قبیل نیز ذکر میگردد.
۴- اطلاعات ایمنی و نکات مهم
یکی از دلایلی که استفاده از لیبل را توجیه میکند وجود اطلاعات ایمنی بر روی محصول است. این اطلاعات به کاربر کمک میکند تا خطرات و نکات ایمنی را بشناسد و از محصول به بهترین نحو استفاده کند.
اهمیت طراحی لیبل
طراحی لیبل یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود. زیرا رنگ، طرح، نقش، فونت و اطلاعات درج شده بر روی سطح لیبل در مرحله طراحی انتخاب و نهایی میشوند. اگر طراحی لیبل زیبا و چشمگیر نباشد، توجه کاربر را جذب نمیکند. بر این اساس باید طراحی لیبلها توسط افراد خلاق و متخصص انجام شود.
بررسی نکات مهم در طراحی لیبل
در این بخش تمام نکات مهم در طراحی لیبل را بررسی میکنیم. بدین شکل شما با رعایت این نکات برای طراحی لیبل با مشکلی روبرو نخواهید شد.
۱- انتخاب اطلاعات مهم
شما برای طراحی لیبل باید اطلاعات مهمی را انتخاب کنید. قطعا در مورد هر محصول و کالا اطلاعات زیادی وجود دارد اما شما باید تنها اطلاعات مفید و اصلی را به مخاطب ارائه دهید. به نحوی که وقتی فرد به لیبل کالا نگاه میکند تمام اطلاعات اصلی را در یک نگاه دریافت نماید.
۲- انتخاب صحیح رنگ
در چاپ لیبل و جذابیت آن، رنگها نقش مهمی دارند. رنگ انتخابی برای لیبل باید با هدف و محتوای آن محصول همخوانی داشته باشد. برای این کار باید روانشناسی رنگها و همخوانی آنها با یکدیگر را به طور کامل بدانید. بدین شکل لیبل با هویت برند و اصل محتوای آن همخوانی خواهد داشت.
۳- استفاده از تصاویر
در چاپ لیبل میتوان از تصاویر یا نمادهای خاص استفاده کرد. این تصاویر باید با نوع محتوا و اطلاعات محصول همخوانی داشته باشد. گاهی اوقات بعضی از تصاویر یا نمادهای لیبلها باعث ماندگاری آن در ذهن مخاطب میگردد.
۴- انتخاب فونت چشمگیر
فونت انتخابی برای طراحی لیبل باید کاملا خوانا و چشمگیر باشد. فونتها باید در اندازه لیبل و متن قابل اجرا باشند.
۵- در نظر داشتن اندازه لیبل
لیبل باید با اندازه محصول همخوانی داشته باشد تا پس از چسباندن بر سطح محصول به خوبی دیده شود. لیبلهای بسیار کوچک یا بسیار بزرگ برای تبلیغ و معرفی محصول مناسب نیستند.
۶- داشتن تفاوت با رقیبان
طراحی لیبل باید وجه تمایزی با رقیبان ایجاد کند. اگر شما از لیبل تقلید شده از سایر رقبا استفاده کنید، برای مخاطب تکراری و خسته کننده خواهد بود. پس بهتر است که طراحی لیبل را ارتقا دهید تا با رقیبان خود کاملا متفاوت باشید.
۷- استفاده از فناوریهای مدرن
چاپ لیبل باید متناسب با فناوریهای مدرن روز دنیا انجام شود. به همین دلیل بهتر است که برای طراحی لیبل و چاپ آن از دستگاههای کاملا پیشرفته و جدید استفاده کنید. این موضوع کیفیت کار را افزایش خواهد داد.
۸- حفظ ظاهر یکپارچه
برای طراحی لیبل باید توجه داشته باشید که ظاهر آن کاملا یکپارچه باشد. بر این اساس حفظ تعادل در طراحی ضروری است.
۹- استفاده از متریال مرغوب چاپ
برای اینکه لیبل از کیفیت و وضوح بالا برخوردار باشد باید مواردی را برای چاپ استفاده کنید که سطح کیفی بالایی دارند. بدین شکل نتیجه کار رضایت بخش خواهد بود.
۱۰- در نظر داشتن استانداردها و نکات ایمنی
بستهبندی و چاپ لیبل باید با رعایت استانداردها و نکات ایمنی انجام شود. یک لیبل باید علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، با توجه به مفیدترین و اصولیترین قوانین و استانداردها ساخته شده باشد.
۱۱- رعایت سادگی
اگرچه جذابیت و نمای چشمگیر لیبل بسیار حائز اهمیت است اما این جذابیت به معنای پیچیدگی طراحی نیست. بلکه در عین سادگی باید نمای چشمگیر لیبل قابل مشاهده باشد.
کلام پایانی
در این مطلب چاپ لیبل و نکات مهم برای طراحی آن را بررسی کردیم. شما میتوانید با در نظر داشتن این موارد طراحی لیبل خود را به یک فرد متخصص بسپارید. بدین شکل از نتیجه کار و کیفیت آن مطمئن خواهید بود.