چاپ پلات

 چاپ پلات         

چاپ پلات

یکی از پرکاربرد ترین روش های چاپ فضای داخلی یا اصطلاحا ” InDoor ” چاپ پلات می باشد.این محصول بر روی مدیاهای مختلف از جمله کوتد،فتوگلاسه،کاغذ و … انجام می شود. همچنین به منظور افزایش مقاومت پلات از روکش لمینت گرم استفاده می شود.جهت آشنایی بیشتر با کاربردهای دیگر و موارد استفاده  با ما همراه باشید.

جدول قیمت چاپ پلات

جنسچاپ کوتد (مقوا)پلات لمینت براقپلات لمینت ماتفتو گلاسهپلات کاغذ
قیمت هر متر مربع120.000 هزارتومان200.000 هزارتومان220.000 هزارتومان130.000 هزارتومان63.000 هزارتومان
سفارش چاپ پلات

چاپ پلات لمینت | فوری و ارزان

دستگاه چاپ پلات ارزان

فهرست مطالب

چاپ پلات چیست؟

حتما تا کنون نام پلات به گوش شما خورده؛ برای بررسی 0 تا 100 توضیحات پلات و خدمات مربوطه مثل چاپ پلات لمینت همراه ما باشید.

پلات چیست؟

در واقع به طور کلی به چاپ طرح بر روی کاغذ یا مقواهای به عرض حداقل 40 سانتی متر و حداکثر 150 سانتی متر و با طول زیاد؛ پلات گفته می شود. چاپ کاغذ عریض و چاپ کاغذ متری از دیگر نام هایی است که ممکن است در میان عامه مردم استفاده شود.

در صنعت چاپ، کاغذ یا مقوا های عریض با متراژ بالا به کمک دستگاهی به نام پلاتر چاپ می شوند. البته در میان نقاشان و طراحان هم اصطلاح پلات کاربرد دارد.

دستگاه چاپ پلات

دستگاه چاپ پلات یا همان پلاتر دستگاهی با سیستم رنگ جوهرافشان  برپایه آب می باشد که عملیات چاپ کوتد و چاپ روی مقوا با استفاده از آن انجام می شود. پلاتر ها انواع مختلفی دارند اما نوع معمول آن ها با عرض 100 و 150 سانتی متر می باشد. مواردی مثل سرعت چاپ پلات رنگی، کیفیت و ماندگاری رنگ بسته به نوع پلاتر می باشد.

دستگاه پلاتر در حال چاپ پلات

چاپ پلات چه کاربرد های مختلفی دارد؟

پلات نوعی چاپ فضای داخلی (indoor) می باشد از گذشته تا امروز کاربرد های فراوانی داشته و پیدا کرده است. در اینجا به توضیحات بیشتری درباره آن خواهیم پرداخت.

Ghost-white-toner در این باره می نویسد؛

چاپ پلات یک اصطلاح نسبتاً کلی است که به تکنیک های مختلف چاپ در ارتباط با رسم نامگذاری اشاره دارد. پلاتینگ (از انگلیسی به طرح زدن – “نقاشی کردن”) در عمل همان اندازه برش و خط زدن و یا طراحی است. مواد مختلف برای رسم مناسب هستند یا به این نوع پردازش نیاز دارند. این تکنیک علاوه بر نقشه کشی در مقیاس بزرگ صنعتی، برای طراحی منسوجات نیز کاربرد دارد.

  1. موارد نمایشگاهی: می توان به جرئت گفت اصلی ترین کاربرد پلات در موارد نمایشگاهی است. از پلات لمینت در موارد مختلف نمایشگاه و برگزاری رویدادها مثل استند، رول آپ، تابلو، پاپ آپ، فوم برد، تخته شاسی و دیگر موارد استفاده می شود. دلیل کاربرد پلات لمینت در اینجا بیشتر مربوط به کیفیت بالای این مدیا و سرعت چاپ آن می باشد.
  2. دکوراسیون و زیبایی: از چاپ پلات در دکور و تابلو و قاب های مختلف می توان کمک گرفت. البته باید بیشتر توجه داشت چاپ کوتد، چاپ پلات روی مقوا و حتی پلات لمینت در اصل باید در فضای داخلی استفاده شوند و در اگر خارج از فضای داخلی کار شوند بسیار زودتر عمر خود را از دست می دهند.
  3. چاپ نقشه و معماری: نوع دیگری که کارکرد مهندسی دارد استفاده از پلات لمینت در چاپ نقشه می باشد.این نوع پلات معمولا در تیراژ بالا و با جنس پلات ارزان مثل کاغذ سبک استفاده  می شود. به همین دلیل عمر کمتر و قیمت بسیار اقتصادی تر دارند.
  4. تبلیغات: از چاپ پلات لمینت برای تبلیغات مختلفی مثل چاپ پوستر و استند های تبلیغاتی و … استفاده می شود. در این مورد رنگ و طرح های مورد استفاده بسیار اهمیت از نظر دیداری و تجاری دارد.

همه چیز درباره چاپ پلات لمینت

پخش ویدیو

پلات لمینت چه تفاوتی با پلات دارد؟

چاپ پلات لمینت در حقیقت همان پلات است فقط با این تفاوت که با یک لایه محافظ که به آن لمینت می گویند روکش شده است. از این رو پلات لمینت قیمت بیشتر و عمر بسیار طولانی تر در مقایسه با چاپ کوتد و چاپ روی مقوا دارد. این لمینت که برخی به اشتباه به آن چاپ لمینت می گویند، با کمک دستگاه لمینیتور به یکی از دو روش لمینت گرم یا لمینت سرد بر روی چاپ پلات کشیده می شود.

در چاپ پلات چرا از لمینت باید استفاده کرد؟

پیش تر گفتیم که برای بالابردن مقاومت پلات چاره ای جز لمینت کردن نداریم. با این کار هزینه ها تقریبا 2 برابر افزایش پیدا میکند اما ماندگاری و همچنین مقاومت در برابر عواملی مثل محیط، آب و هوا، پارگی و رنگ رفتگی بسیار بیشتر می شود. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که پلات لمینت مناسب هر کاری نیست و برای لمینت کردن باید هدف و هزینه ها را مدنظر قرار داد؛ به عنوان مثال در چاپ نقشه اقتصادی بودن در اولویت اول است و اصلا نیازی به ماندگاری طولانی نیست، برای همین در این نوع نیازی به روکش نیست.

چاپ لمینت؛ درست یا غلط؟

اشتباه مرسومی که به کار می رود این است که به این روکش چاپ لمینت گفته می شود؛ ولی در اصل لمینت چاپ نیست، بلکه یک لایه محافظ است.

هزینه های چاپ پلات و لمینت

چاپ پلات دقیقا مثل چاپ بنر بر اساس متر مربع اندازه گیری و محاسبه می شود. عرض کار 1 متر و طول کار بستگی به ابعاد شما تا سقف 50 متر می تواند باشد. فرمول محاسبه قیمت پلات به شرح زیر است؛

عرض فایل ( 1 متر) * طول فایل ( ابعاد شما ) * قیمت به ازای هر مترمربع 

قیمت چاپ پلات

قیمت چاپ پلات به ازای هر متر مربع و دقیقا با همان فرمول بالا محاسبه می شود که در حال حاضر 120 هزار تومان برای هر مترمربع چاپ کوتد یا همان چاپ روی مقوا می باشد.

قیمت پلات رنگی

قیمت پلات رنگی با سیاه سفید هیچ تفاوتی نداشته و کاملا یکی می باشد.

قیمت چاپ پلات کاغذ (چاپ نقشه)

به طور کلی قیمت کاغذ بسیار پایین تر از کوتد بوده و صرفه اقتصادی خصوصا در تیراژ بالا دارد.

چاپ پلات ارزان

اما اگر به دنبال چاپ پلات ارزان و با کیفیت عالی بر روی انواع جنس های مختلف هستید، به ما اعتماد کنید! مجموعه ما با بیش از 15 سال تجربه در این صنعت، آماده خدمت رسانی با بالاترین کیفیت و ارزانترین قیمت چاپ پلات ارزان به شما مشتریان عزیز می باشد.

دستگاه پلات لمینت

معرفی انواع لمینت مناسب پلات لمینت

  • لمینت گرم: نوعی از لمینت که با استفاده از دستگاه و با حرارت دیدن بر روی پلات چسبیده می شود و چسب آن فعال می شود.
  • لمینت سرد: این نوع لمینت نیازی به گرما ندارد و با دستگاه لمینیتور به صورت سرد و بدون حرارت روی پلات روکش می شود.
  • لمینت کاغذ: روکش محافظی که بر روی کاغذ کشیده می شود و معمولا بین 100 تا 150 سانتی متر عرض دارد.
  • لمینت مات: این جنس دارای روکش مات بوده، از لحاظ قیمتی گران تر از براق بوده و به صورت سرد و گرم قابل استفاده است.
  • لمینت براق: این نوع مدیا روکش براق دارد، ارزان تر از لمینت مات است و هم گرم و هم سرد قابلیت روکش شدن دارد.

مراحل انجام چاپ پلات و لمینت

  1. آماده کردن طراحی و فایل: ابتدا طرح خود را طبق ابعاد آماده کنید. اگر نیاز به طراحی دارید فقط کافیست به همکاران ما اطلاع دهید. 
  2. ارسال فایل: طرح پلات و لمینت خود را در یکی از پیام رسان ها یا بصورت آنلاین در سایت ارسال کنید.
  3. انتخاب خدمات: خدمات اضافه تر برای چاپ پلات مثل لمینت، پانچ، دوربری و …
  4. پرداخت هزینه و ارسال: بعد از پرداخت و آماده سازی سفارش شما در سریعترین زمان ممکن برای دریافت حضوری یا ارسال با شما هماهنگ می شود.

انواع مختلف چاپ پلات

  • چاپ پلات لمینت: پلات که روی آن با روکش لمینت محافظت شده است.
  • چاپ کوتد: همان چاپ روی مقوا که هزینه پایین تری نسبت به لمینت دارد. پلات رنگی و سیاه سفید در اینجا تفاوتی ندارد.
  • چاپ پلات کاغذ: برای طرح هایی که رنگ زیادی ندارد و کمتر جوهر استفاده می شود؛ مثل چاپ نقشه و پلان
  • چاپ پلات فتوگلاسه: کاغذ براق فتوگلاسه با عرض زیاد که معمولا برای ژورنال ها، تابلو ها و… کاربرد دارد.
  • چاپ رول آپ: نوعی سازه نمایشگاهی که با پلات لمینت هم ساخته می شود.
رول آپ

مزایا و معایب چاپ پلات

این محصول دارای مزایایی مثل کیفیت بسیار بالا، سرعت در چاپ، قابلیت استفاده سفارش بصورت رنگی و سیاه سفید، قابلیت سفارش در سایز دلخواه و نوع جوهر دوستدار محیط زیست است. با تمام این تفاسیر اگر بخواهیم از ایرادات و معایب آن صحبت کنیم می توانیم درباره هزینه نسبتا بالای آن صحبت کنیم. همچنین مقاومت پایین این کار در برابر دیگر انواع چاپی مشهود است. این موارد دست شما را برای انتخاب کاملا باز می گذارد؛ طبیعتا اگر رویداد یا همایشی نزدیک در پیش دارید و زمان زیادی هم ندارید قطعا پلات لمینت جزو اولویت های شماست؛ اما اگر هزینه محدودتری دارید و ماندگاری بلند مدت جزو فاکتور های شماست به موارد دیگری فکر کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما در کوتاهترین زمان شما را راهنمایی می کنند.

تفاوت پلات و چاپ دیجیتال

شاید بگویید ماهیت این دو نوع متفاوت و جدا از هم است. این حرف کمی درست و کمی غلط است. چاپ دیجیتال که می توان به پرینت اشاره کرد در ابعاد بسیار محدودتر (نهایتا تا سایز A3) کاربرد دارد. منتهی چاپ پلات در ابعاد بزرگ مقرون به صرفه است.

از طرفی پرینت در تعداد بالا بسیار مقرون به صرفه تر بوده و سرعت آن اصلا قابل مقایسه با پلات نیست.

نکات مهم در چاپ پلات

برای سفارش آسان تر و بالا بردن کیفیت نهایی کار لازم است که این موارد را رعایت بفرمایید.فایل پلات شما حتما دارای مد رنگی CMYK باشد. برای چاپ بدون افت کیفیت، اگر فایل شما با ابعاد اصلی است رزولوشن 150 مناسب است؛ همچنین می توانید رزولوشن را 300 انتخاب کرده و سایز فایل را 1 به 10 بگذارید. ( مثلا برای فایل 100 در 50 ،  10 در 5 با رزولوشن 300 مناسب است)همچنین دقت کنید فایل با ابعاد دقیق چاپی باشد.

اطلاعات بیشتر درباره پلات

پلات نوعی خدمات چاپی است که غالبا برای تبلیغات استفاده می شود و در حقیقت جزو دسته بندی چاپ فضای داخلی یا ” In Board ” حساب می شود.

خدماتی که در کنار پلات ارائه می شود عبارت است از؛

لمینت ( سرد و گرم)

پانچ

برش 

دوربری (سفید)

فوم برد

جنس هایی که چاپ پلات بر روی آنها انجام می گیرد عبارتند از ؛
مقوا کوتد
کاغذ نقشه
کاغذ فتوگلاسه

پلات در ابعاد استاندارد و غیر استاندارد قابل چاپ است؛

ابعاد استاندارد:
شامل A0 ، A1 ، A2 ، A3 و …
غیر استاندارد:
در عرض 106 سانتی متر و طول 50 متر

زمان انجام سفارش شما بستگی به تعداد و ابعاد کار شما دارد. اما به طور معمول در مجموعه چاپ مدرن یاس در زمان کمتر از 2 ساعت انجام می گیرد.

محصولات مرتبط

نقشه

قاب فنری

فوم برد