چاپ پلات بر روی چه کاغذهایی انجام می شود؟

چاپ پلات ارزان

چاپ پلات بر روی چه کاغذهایی انجام می شود؟

صنعت چاپ گستردگی بسیاری دارد و این نشان‌دهنده پیشرفت این صنعت می‌باشد. چاپ پلات یکی از محبوب‌ترین چاپ‌هایی است که از آن می‌توان برای مصارف گوناگون استفاده کرد. در این مطلب بررسی می‌کنیم که این چاپ بر روی چه کاغذهایی انجام می‌شود. با ما همراه باشید و ادامه مطلب را دنبال کنید.

چاپ پلات چیست؟

پلات  روشی خاص و رایج در صنعت چاپ است که از طریق پلاتر یا پرینتر پلات انجام می‌شود.از این روش می‌توان برای چاپ انواع طرح‌ها بر سطح کاغذ استفاده کرد. کیفیت پلات بالا می‌باشد و به همین دلیل نتیجه چاپ شده رضایت بخش و مطلوب است. در این روش چاپ، رنگ تصاویر به صورت زنده و پویا مشاهده می‌گردد. شما می‌توانید شدت رنگ موجود در تصاویر را به کمک این روش افزایش دهید.

این نوع چاپ به عنوان چاپ عریض نیز شناخته می‌شود. زیرا از پلات برای چاپ بر سطح کاغذهای بزرگ استفاده می‌شود. کاغذهای چاپ شده در این روش بسیار شبیه پوستر هستند. می‌توان حتی کاغذی به اندازه 30 متر را با دستگاه پلاتر چاپ کرد. برای اینکه مقاومت و جذابیت کاغذهای چاپ شده با دستگاه پلات افزایش یابد، بر سطح آن یک لایه لمینت نیز پردازش می‌شود.

ویژگی‌های چاپ پلات

چاپ پلات ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که یکی از آنها یکدست بودن تصاویر است. هر اندازه که تصاویر عریض‌تر باشند نتیجه کار تغییری نمی‌کند و کیفیت آن حفظ خواهد شد. جوهر پلات بر پایه آب ساخته شده و به همین دلیل با محیط‌زیست سازگار است. خشک شدن جوهر چاپ در این روش از طریق اشعه فرابنفش و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

پلات

کاربرد چاپ پلات

از چاپ پرکاربرد پلات برای مهندسی، معماری، نقشه‌کشی و طراحی‌های خاص صنعتی استفاده می‌شود. از پلات برای کارت ویزیت، بنر و تبلیغات گوناگون استفاده می‌شود. در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از چاپ بنرهای پلات استفاده می‌نمایند. این چاپ برای تخته شاسی و قاب‌های فلزی نیز مناسب است.

انواع کاغذ مناسب برای چاپ پلات

چاپ پلات بر روی انواع کاغذ انجام می‌شود. در این بین بعضی از کاغذها باعث ارتقای چاپ شده و بیشتر از سایر کاغذها برای چاپ از طریق پلاتر به کار می‌روند. کاغذ گلاسه، کاغذ فتوگلاسه و کاغذ کوتد از جمله رایج‌ترین کاغذهایی هستند که در این زمینه به کار می‌روند.

۱- چاپ پلات بر روی کاغذ گلاسه

قطعا با کاغذ گلاسه و ویژگی‌های آن آشنا هستید اما ما در این بخش به معرفی کلی این کاغذ می‌پردازیم. کاغذ گلاسه دارای سطحی براق و یکدست است. این موضوع باعث می‌شود که چاپ به بهترین نحو انجام شده و تصاویر با کیفیت بالا دیده شوند. ویژگی‌های این کاغذ سبب شده تا با سایر کاغذها تفاوت چشمگیری داشته باشد.

زمانی که از کاغذ گلاسه در دستگاه پلاتر استفاده می‌شود؛ جوهر به صورت کاملا یکدست و یکنواخت در تمام بخش‌های کاغذ پخش می‌شود. بدین شکل زیبایی و کیفیت تصاویر افزایش پیدا می‌کند. در این نوع کاغذ حتی جزئیات چاپ نیز دیده می‌شود. پس اگر در زمینه ای فعالیت دارید که نیاز به تصاویر با جزئیات دقیق است، کاغذ گلاسه بهترین گزینه می‌باشد.

۲- چاپ پلات بر روی کاغذ فتوگلاسه

چاپ پلات را می‌توان به کمک کاغذ فتوگلاسه انجام داد. این کاغذ بسیار مرغوب و باکیفیت است و سطح آن یکدست و صیقلی می‌باشد. در ساخت این کاغذ از ژلاتین استفاده شده که به هنگام چاپ با جوهر ترکیب می‌شود. این موضوع بر کیفیت تصاویر می‌افزاید. زیرا از این طریق رنگ‌ها زنده‌تر به نظر می‌رسند. معمولا برای معرفی یک کالای لوکس از این نوع کاغذ استفاده می‌نمایند.

از کاغذ فتوگلاسه در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از این کاغذ در صنایع معماری، طراحی داخلی، گرافیک و زمینه‌های هنری می‌باشد‌‌. امروزه افراد زیادی برای چاپ این نوع کاغذ را انتخاب می‌کنند. این موضوع به دلیل کیفیت خروجی کار و دوام آن است.

۳- چاپ پلات بر روی کاغذ کوتد

کاغذ کوتد یکی دیگر از کاغذهایی است که می‌توان در دستگاه پلاتر از آن استفاده کرد. این کاغذ مزایای بیشتری نسبت به کاغذهای ساده دارد. به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته است. کاغذ کوتد متشکل از مواد پلیمری خاصی بوده و به صورت یکرو و دورو تولید می‌گردد. مواد پلیمری مقاومت و استحکام سطح کاغذ را در برابر عوامل خارجی افزایش می‌دهند.

چاپ پلات با کاغذ کوتد کیفیت بالایی دارد و در عین حال جوهر کمی را مصرف می‌کند. این موضوع به دلیل پایین بودن جذب جوهر توسط کاغذ کوتد است. بدین ترتیب برای چاپ طرح و تصاویر نیاز به جوهر کمتری دارد. از این کاغذ در انواع نشریات و مجلات برای چاپ در تیراژ کم یا بسیار استفاده می‌کنند. کیفیت پلات با کاغذ کوتد افزایش می‌یابد و این موضوع سبب استفاده گسترده از این کاغذ شده است.

چاپ روی پلات

کدام کاغذ برای چاپ پلات بهتر است؟

همانطور که اشاره کردیم از کاغذهای مختلفی می‌توان برای چاپ از طریق دستگاه پلاتر استفاده کرد. هر یک از این کاغذها ویژگی‌های خاصی دارند. به طور کلی سه کاغذ گلاسه، فتوگلاسه و کوتد برای این نوع چاپ مناسب‌تر هستند. از بین این کاغذها نیز شما باید بهترین گزینه را برای چاپ انتخاب کنید.

برای این کار بهتر است که ابتدا نوع نیاز و اهداف خود را تعیین نمایید. سپس ویژگی‌های هر کاغذ را مطالعه کنید. پس از آن می‌توانید با در نظر داشتن نیاز و اهداف خود، کاغذ ایده‌آلی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که اگر از کاغذ مناسب برای رفع نیاز خود استفاده نکنید، ممکن است رضایت چندانی از چاپ نداشته باشید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی چاپ پلات پرداختیم. این چاپ یکی از محبوب‌ترین نوع چاپ است که در صنایع و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چاپ به تنهایی زیبایی و کیفیت بالایی دارد. زمانی که پلات با لمینت ترکیب شود، مقاومت و استحکام نیز به کاغذ چاپ شده افزوده می‌گردد. این نوع چاپ که به عنوان چاپ عریض شناخته می‌شود در سایزهای مختلفی قابل ارائه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *