سایز بروشور و انواع آن

چاپ بروشور و انواع آن

در دنیای تبلیغات امروز، استفاده از بروشورها روشی جذاب و موثر در تبلیغات به حساب می‌آید و کسب‌وکارهای زیادی از آنها برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. بروشورها اطلاعات مختصر و جذابی را درباره فعالیت‌ها، محصولات، تخفیفات و خدمات پس از فروش در اختیار شما قرار می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا ارتباط بهتری را با مشتریان خود برقرار کنید. در این مقاله ابعاد و سایز استاندارد بروشورها را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای انتخاب آنها ارائه می‌دهیم.

چاپ بروشور

انواع سایز بروشور

یکی از اصول مهم در طراحی بروشور، سایزبندی مناسب آن است و طراح باید آن را با توجه به آنچه که قرار است انجام شود، در نظر بگیرد. سایز استاندارد بروشور بر اساس نوع فعالیت کسب‌وکار و شرایط موجود متفاوت است. برای بروشورهای کوچک‌تر، اندازه‌های جیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که طراحی‌های فانتزی‌تری دارند؛ اما برای محصولاتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارند، اندازه‌های بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شود. برخی از سایزهای این محصولات محبوب‌تر از سایر اندازه‌ها هستند و به دلیل فضای خوبی که در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر صورت برای چاپ باید سایز مناسب بروشور را بدانید. به همین دلیل در اینجا آنها را توضیح می‌دهیم:

  • سایز Legal: ابعاد بروشور سایز Legal برابر با 210×355 میلی‌متر است و استانداردترین سایز بروشور در دنیا به حساب می‌آید. بروشورهایی که با این اندازه تولید می‌شوند را بیشتر در امریکا و برندهای معتبر کشورهای این منطقه می‌توانید ببینید.
  • سایز DL: DL نیز سایز محبوب و پراستفاده دیگر در طراحی و تولید انواع بروشورهاست. این سایز درنهایت تبدیل به صفحه تبلیغات سه‌لت می‌شود و سایز آن 110×220 است. بروشورهای DL به دلیل اندازه‌ کوچک و مناسبی که دارند، به راحتی در پاکت‌های اداری جا می‌شوند و به همین دلیل کسب‌وکارهای زیادی از آن استفاده می‌کنند.
  • سایز A3: با ابعاد 420×279 میلی‌متر و دو برابر سایز A4 است.
  • سایز A4: با ابعاد 297×210 میلی‌متر و یکی از مرسوم‌ترین ابعاد مورد استفاده در کاتالوگ‌هاست.
  • سایز A5: با ابعاد 148×210 میلی‌متر تولید می‌شود و نصف سایز A4 است.

البته به جز مواردی که بیان کردیم، روش‌های دیگری هم برای سایزبندی انواع بروشور وجود دارد که در این میان می‌توانیم به مدل‌های نیم ورقی (35×25 سانتی‌متر)، تمام ورقی (50×35 سانتی‌متر)، دو ورقی (70×50 سانتی‌متر) و سایزهای بزرگ‌تر اشاره کنیم.

رعایت این استانداردها نه تنها باعث زیباتر شدن کاتالوگ می‌شود، بلکه روی کار گرافیست و طرحی که قرار است آماده کند نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. اطلاعات کافی در مورد سایزهای استاندارد بروشور به طراحی نهایی کمک می‌کند. درواقع با توجه به نوع فعالیت، انتخاب سایز مناسب می‌تواند جلوه بیشتری به بروشور ببخشد.

چاپ بنر و انواع آن

تاثیر سایز در شیوه تا زدن بروشور

بروشورها با استفاده از روش‌های تاکردن مختلف، جذابیت بیشتری را پیدا می‌کنند. به‌طور حتم کاغذ A4 بزرگ نمی‌تواند جذابیت خاصی برای مشتری داشته باشد؛ تاثیر روش‌های تا کردن به میزان زیادی باعث جلب توجه مشتریان می‌شود و البته نگهداری از آنها نیز راحت‌تر است. برخی از روش‌های تا کردن بروشورها شامل تا زیگزاگی، تا سه لت، تا دو لت، تا سه لت دروازه‌ای، تا دوبل موازی، تا کتابی و تا چهار لت دو دروازه‌ای هستند. همچنین برخی از کسب‌وکارها ایده‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد دیگری را هم برای تا کردن بروشورهای تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرند که باعث جذاب‌تر شدن آنها می‌شود.

چاپ بروشور

سایزهای خارج از چهارچوب!!!

همیشه برخی از کسب‌وکارها به دنبال ایده‌های جدید و متفاوت نسبت به گذشته هستند و این نکته را در تمام فعالیت‌های تبلیغاتی خود به کار می‌برند. برای مثال برخی از آنها بروشورهای بلند و باریک را طراحی می‌کنند که مانند بوک‌مارک در بین صفحات کتاب قرار می‌گیرد. یا عده‌ای از متریال‌های متفاوت مثل بروشورهای ضدآب یا برگه‌هایی که زیر نور می‌درخشند و برای تبلیغ برندهای خاص هستند، استفاده می‌کنند. به‌طور حتم برای ایجاد ویژگی‌های خاص باید هزینه بیشتری را در نظر گرفت، اما این امر غیرممکن نیست و با برنامه‌ریزی درست می‌تواند نتیجه خوبی را در پی داشته باشد.

اگر بخواهید از قوانین خارج از چهارچوب برای طراحی و چاپ بروشورهای تبلیغاتی خاصی استفاده کنید، باید طراحی را انتخاب کنید که تجربه کاری و توانایی خلق طرح‌های منحصربه‌فرد را داشته باشد؛ زیرا اندازه و شکل نهایی محصول باید از همان مراحل ابتدایی طراحی در نظر گرفته شود و تغییر فرمت و طرحی که برای ابعاد استاندارد طراحی می‌شود، ممکن است روی دیگر سایزها تاثیر خوبی را نداشته باشد.

بیشتر بخوانیم: لیوان و انواع آن

با هدف خود هماهنگ باشید.

هدف اصلی بروشورها گسترش دانش خواننده درباره موضوعی خاص است. بروشورها می‌توانند به جلب توجه مشتریان کمک کنند و در عین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌تر از تبلیغات در مجلات و روزنامه‌ها هستند. برای انتخاب سایز مناسب، باید هدف اصلی از طراحی بروشور را در نظر بگیرید و فضای مورد نیازتان را بررسی کنید. به‌طور کلی موارد زیر را می‌توانید در یک بروشور جای دهید:

  1. قیمت‌های محصولات و خدمات ارائه‌شده
  2. نحوه کار و آمادگی برای ارائه خدمات
  3. برقراری ارتباط با مشتریان
  4. ارائه اطلاعات درباره تجارت و صلاحیت‌ها و خدمات ارائه‌شده
  5. ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های آینده و اضافه شدن محصولات و خدمات جدید
  6. استفاده به منزلۀ بن‌های تخفیف
  7. آموزش درباره استفاده از محصولات

همه جوانب کار را در نظر بگیرید و کار خود را آغاز کنید…

در طراحی و چاپ بروشور یا برگه‌های تبلیغاتی، اندازه و شکل نهایی محصولات بسیار مهم است. برای مثال طراحی مناسب برای بروشور letter size، برای سایزهای کوچک‌تر مناسب نیست یا طراحی جذاب برای بروشور سه‌لا، برای مدل‌های دوبل موازی مناسب نخواهد بود. قبل از شروع پروسه طراحی، باید در نظر بگیرید که می‌خواهید چه طرحی را ایجاد کنید و سایز و نحوه تا کردن آن را هم مشخص کنید. باید روی تک‌تک آیتم‌هایی که در بروشور قرار می‌گیرند، کار کنید؛ زیرا این ویژگی‌ها هستند که اندازه، متریال و شکل مشخصی را که در طراحی نهایی شما بهترین نتیجه را دارد، تعیین می‌کنند. چاپ مدرن یاس یکی از مجموعه‌های باتجربه و حرفه‌ای است که می‌توانید برای چاپ بروشورهای خود از آن‌ها کمک بگیرید و بهترین کیفیت را با این مجموعه تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *