روانشناسی رنگها در صنعت تبلیغات

روانشناسی رنگها در صنعت تبلیغات

امروزه رنگ‌ها نقش مهمی را در برندینگ و تبلیغات بازی می‌کنند؛ تا جایی که در دو تبلیغ مشابه و یکسان، همیشه آن تبلیغی موفق است که از نظر روانشناسی، ترکیب رنگ‌های بهتری را استفاده کرده باشد. به همین دلیل است که برای برندینگ یک شرکت و پروسه بازاریابی، داشتن اطلاعات کافی در مورد روانشناسی رنگ‌ها اهمیت زیادی دارد. استفاده از مفاهیم درست روانشناسی رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا احساستان را به مخاطبان خود منتقل و آنها را به سمت هدف اصلی هدایت کنید. رنگ‌ها تاثیر بسیار خوبی روی محتوا و نتیجه کار شما دارند. این مطلب یک راهنمای کلی در مورد روانشناسی رنگ‌ها در صنعت تبلیغات است که هر فردی برای شروع یا طی مسیر کسب‌وکار خود باید آنها را بداند.

اهمیت استفاده از رنگ‌ها در تبلیغات

استفاده از رنگ مناسب در تبلیغات اهمیت زیادی دارد. هر رنگی پیامی متفاوت را به مخاطب منتقل می‌کند و از طرفی این رنگ، به نوعی هویت برند شما را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود از همان ابتدا رنگی ایده‌آل را برای خود انتخاب کنید تا بتوانید تفاوت و تمایز خود را با رقبا حفظ کنید. از دیگر مواردی که اهمیت استفاده از رنگ مناسب را نشان می‌دهد، عبارتند از:

  • انتخاب رنگ‌های مناسب در تبلیغات می‌تواند واکنش احساسی افراد را برانگیزد و نرخ تبدیل را افزایش دهد.
  • رنگ‌ها نقش قابل توجهی در برندینگ دارند و به مخاطبان کمک می‌کنند تا با دیدن آن، برند هر محصول را شناسایی کنند. مثال ساده این امر مربوط به شرکت کوکاکولاست که رنگ قرمز را برای برندینگ خود انتخاب کرده است.
  • رنگ‌ها روی نگرش افراد درباره محصولات و خدمات نیز تاثیرگذار هستند.
  • با استفاده از روانشناسی رنگ، دیجیتال مارکت‌ها می‌توانند تصویر برند خود را به‌گونه‌ای نمایش دهند که ارزش و پیام محصول را به درستی به مخاطبان منتقل کنند.
  • انتخاب ترکیب رنگ مناسب می‌تواند شما را از رقبا متمایز کند.
  • انتخاب اشتباه رنگ، باعث تخریب برند خواهد شد.

این موارد تنها بخش کوچکی از اهمیت رنگ در برندینگ است. زمانی ارزش این موضوع را درک خواهید کرد که کمی از مسیر پیشرفت خود را طی کرده باشید. استفاده استراتژیک از روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی به شما کمک می‌کند تا برندتان را قوی و متمایز کنید.

چگونه از رنگ‌ها در تبلیغات خود استفاده کنیم؟

برای آزمایش استراتژی بازاریابی رنگی خود می‌توانید از تست‌های مختلفی استفاده کنید. این امکان برای شما وجود دارد که به دفعات مختلف از دو پالت رنگی متفاوت استفاده کنید و مقایسه کنید که کدامیک در فروش و جذب مخاطبان موثرتر بوده‌اند. همچنین می‌توانید دو رنگ را به‌صورت مستقیم انتخاب کنید؛ سپس در مقایسه این دو رنگ دقت کنید تا ببینید کدام‌یک اثر بیشتری را روی مخاطبان هدف شما داشته‌ است.

پس از انجام تست‌های مربوطه، می‌توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید و آن را در لوگو، سایت و دیگر شبکه‌هایی که به نوعی رابط شما با مخاطبانتان هستند، به‌کار ببرید. در نظر داشته باشید که برای انتخاب رنگ و تست آنها باید روانشناسی رنگ‌ها را هم در نظر بگیرید و تناژی را انتخاب کنید که به موضوع و زمینه کاری شما مربوط است. همچنین باید رنگی را انتخاب کنید که دیگر رقبایتان از آن استفاده نکرده‌اند؛ همین ویژگی است که باعث تمایز شما و باقی ماندنتان در ذهن مخاطبان هدف می‌شود. حتی برای خلاقیت بیشتر می‌توان از رنگ‌های غیرسنتی هم استفاده کرد.

ارائه انواع خدمات چاپ و تبلیغات در چاپ مدرن یاس

روانشناسی چند رنگ پرطرفدار در برندینگ

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب رنگ برند، توجه به نکات روانشناسی آنهاست. درواقع هر رنگی تاثیری متفاوت را روی مخاطب دارد که در ادامه می‌خواهیم به چند مورد از آنها اشاره کنیم:

  • رنگ آبی احساس امنیت و اعتماد را القاء می‌کند. برندهای شبکه‌های اجتماعی از این رنگ برای نشان دادن میزان مورد اعتماد بودن خودشان استفاده می‌کنند. البته گاهی رنگ آبی می‌تواند نشان‌دهنده احساسات سرد و غیردوستانه هم باشد.
  • رنگ بنفش نماد سلطنت و برتری است. این رنگ می‌تواند برای نمایش خدمات و تجربه برتر استفاده شود. اما حفظ تعادل در استفاده از این رنگ لازم و ضروری است؛ زیرا می‌تواند نشان‌دهنده بدخلقی هم باشد. استفاده از رنگ بنفش در برخی از کسب‌وکارها سبب تمایز آن می‌شود؛ این امر به‌ویژه برای فعالیت‌های مخصوص بانوان بسیار مهم است.
  • رنگ قرمز نماد علاقه، هیجان و اشتیاق است و باعث توجه مخاطبان می‌شود. برای مثال در طراحی سایت کسب‌وکاری خاص، استفاده مناسب از رنگ قرمز مطالب مهم را برجسته‌تر می‌کند؛ اما استفاده بیش از حد آن نیز تاثیرگذاری را کمتر خواهد کرد.
  • رنگ مشکی نماد اقتدار، قدرت و استحکام است و در طراحی لوگوی شرکت‌ها از آن استفاده می‌شود. استفاده مناسب از رنگ مشکی برای طراحی سایت بسیار تاثیرگذار است و در بیشتر مواقع فونت نوشته‌ها با این رنگ، خوانایی مطالب را بالا می‌برد. در مقابل استفاده بیش از حد رنگ مشکی ممکن است احساس افسردگی و دلگیری را به بازدیدکنندگان منتقل کند.
  • رنگ نارنجی نماد اعتماد به نفس، شجاعت و خلاقیت است و در بیشتر مواقع برای برندهای غیرشرکتی انتخاب خوبی است؛ اما در مقابل ممکن است حس سستی و ناامیدی را هم به مخاطبان منتقل کند.
  • رنگ سبز نماد زندگی، سلامتی، آرامش، رفاه و امید است؛ اما استفاده بیش از حد آن، کسالت و رکود را به همراه دارد.

این موارد تنها چند نمونه کوچک از رنگ‌هایی هستند که می‌توانند برای برندینگ انتخاب شوند. در دنیای تبلیغات، میلیون‌ها رنگ وجود دارند که شاید در ظاهر یکسان باشند؛ اما زمانی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کاملا متفاوتند. به همین دلیل هر برندی می‌تواند رنگی کاملا اختصاصی را برای خود انتخاب کند.

چگونه از رنگ‌ها در تبلیغات خود استفاده کنیم؟

انتخاب بهترین کیفیت برای نمایش رنگ برند

رنگ‌ها قدرت زیادی دارند و می‌توانند احساسات مختلفی مانند غم، هیجان، شادی، آرامش، اعتماد و… را به ما منتقل کنند. استفاده از رنگ‌ سازمانی روی کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ‌ها و… حسی که می‌خواهید را به مخاطبانتان منتقل می‌کند؛ البته به شرطی که با بهترین رنگ چاپ و عالی‌ترین کیفیت ممکن منتشر شده باشد. برای این کار می‌توانید روی خدمات چاپ مدرن یاس حساب کنید. این مجموعه با بیش از 15 سال تجربه و قیمت‌های مناسب، کیفیت عالی، مشاوره و تحویل سریع در این زمینه فعال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *